parallax background

Een pijnlijk eerste kwartaal voor de camerafabrikanten


Een pijnlijk eerste kwartaal voor de camerafabrikanten

Nu iedere camerafabrikant haar éérste kwartaalcijfers over 2019 heeft opgemaakt, kunnen we zien hoe de cameramarkt ervoor staat. Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen….
De cijfers over januari tot en met maart zijn weinig rooskleurig. De volgende cijfers die ik je geef gaan niet over marktaandeel, maar hebben betrekking op omzet van de cameramarkt (in dollars) in vergelijk met hetzelfde kwartaal een jaar eerder (2018).

        • Olympus -24%
        • Canon – 23%
        • Nikon -21%
        • Sony -7%
        • Fujifilm -3%
        • Ricoh +4%

De gemiddelde omzetdaling en levering van camera’s (CIPA) laten een daling zien van in totaal 25% in dollars. De gemiddelde omzetdaling en levering van objectieven (CIP) laten een daling zien van in totaal 13% in dollars.

De cijfers over het eerste kwartaal van 2019 stemmen dus weinig hoopvol. Alle door de camerafabrikanten gepubliceerde cijfers (Panasonic geeft helaas weinig inzicht, maar zegt zelf een verlies (van cameras en objectieven samen) te kennen van 16.7%.


Smartphones de oorzaak van de dalende trend?

Met dergelijke cijfers en een verder dalende trendlijn, weet ik vrij zeker dat er op de verschillende hoofdkantoren in Tokyo er tijdens de boardmeetings flink achter de oren wordt gekrabd. Of je nu veel of weinig omzetdaling doormaakt maakt niet zo heel veel uit. Het overkoepelende probleem is dat de cameramarkt harder krimpt dan door velen was voorzien.

Ik heb de verschillende cijfers die ik heb nog niet allemaal opgedeeld in sub-categorieën, en waaraan je dan kunt aflezen wat er precies in de markt gebeurt. Maar het lijkt er op dat Full Frame én systeemcamera’s beter bestand zijn tegen de veranderende markt. De klappen lijken vooral te vallen in de APS-C crop sensor spiegelreflex markt.

De vraag die gesteld kan worden is in hoeverre smartphones nu juist wél of juist geen bijdrage leveren aan de krimp in de markt voor camera’s met verwisselbare objectieven.

Feit is dat smartphones steeds betere camera’s krijgen en dat deze nu zelfs uitgerust worden met de mogelijkheid om in te zoomen of om een prachtige achtergrond onscherpte te simuleren en waardoor het lijkt alsof een foto is gemaakt met een duurder systeem. Tegelijkertijd gaat de prijs van een smartphone met een goede camera ook flink omhoog. Dergelijke smartphones kosten al snel tegen de 1000 Euro of meer. De vraag is dus; Koop je dan een nieuwe camera of koop je een nieuwe telefoon?
 
Het probleem bij het kopen van een nieuwe camera is dat camera’s met verwisselbare objectieven nog steeds niet in de buurt van het gebruiksgemak komen die een smartphone heeft als het aankomt op het delen van foto’s op sociale media.

Sterker nog, het is vaak heel lastig en de apps die door de verschillende camerafabrikanten gebruikt worden zijn vaak weinig gebruiksvriendelijk of zijn lastig te koppelen met een camera. Het werkt in ieder geval meestal niet zonder ingewikkeld te moeten doen. Veel mensen die fotografie als hobby hebben of fotografie beroepsmatig beoefenen zullen soms best bereid zijn om een dergelijke app te gebruiken om na veel moeite hun foto’s van de camera over te zetten naar hun telefoon om ze vervolgens op sociale media te delen.

Maar… Henk en Ingrid; Kortom de gemiddelde gebruiker van een camera zal niet zo ingewikkeld willen doen. Die willen gewoon zo snel mogelijk hun ‘plaatjes’ delen met hun vrienden.  Smartphone fabrikanten zijn dus flink in het voordeel en bovendien heb je een telefoon eigenlijk altijd ergens bij de hand. Bovendien kun je met een smartphone meer doen dan alleen foto’s maken.

Ik stam nog uit de tijd dat mijn eerste camera een analoge spiegelreflex camera was. In die tijd maakte Kodak altijd reclame dat je de meeste dierbare herinneringen uit je leven moest vastleggen op een rolletje van Kodak. Dat ik dat mantra nu vandaag de dag nog steeds ken betekent dat ik mij bewust ben van het feit dat een goede camera noodzakelijk is op momenten die er toe doen.

Camerafabrikanten zien vandaag de dag dus iets over het hood of belangrijke momenten uit het leven zijn minder belangrijk geworden om vast te leggen. Wat het is? Joost mag het weten want wat de jeugd nu als meest belangrijk element van fotografie zien is dat een foto zo snel mogelijk moet kunnen worden gedeeld met anderen. Daar komt nog bij dat het bedienen van een camera op een smartphone zo eenvoudig is dat het haast onmogelijk is om een opname te maken die over- of onderbelicht is. Keer op keer komt er in technisch opzicht eigenlijk altijd gewoon een ‘perfect plaatje’ uit. 

Als de techniek in een smartphone tegenwoordig zo goed is en je de veelzijdigheid van een smartphone in pacht neemt, is het niet vreemd dat veel mensen een smartphone verkiezen boven een extra (logge) camera. Je kunt je dus afvragen of de hele markt voor camera’s die nu voor onder de 1000 euro worden verkocht uiteindelijk nog levensvatbaar is. 

Wat begon met de daling van verkopen van compactcamera’s voor onder de 500 euro, zet zich nu door voor alle type camera’s die worden verkocht voor een bedrag dat lager is dan 1000 euro. 


Kijk nu ook eens naar jezelf?

Als je de keuze moet maken tussen een smartphone die eigenlijk alles kan, of een extra camera die je niet in je borst- of broekzak kunt steken én wanneer je het geld maar één keer uit kunt geven, dan is de keuze niet zo heel moeilijk. De meesten onder ons zullen dan kiezen voor die smartphone. Die beschikt immers ook over een ‘goede’ camera en dan vind je die extra camera ineens niet meer zo heel interessant. Zeker nu smartphones steeds meer kunnen en hun beeldkwaliteit zo goed is dat ze voor veel gelegenheden een net zo’n goede beeldkwaliteit leveren dan die losse camera die je steeds overal mee naartoe moet zeulen.

Omdat de markt voor meer betaalbare camera’s tot 1000 euro nu ook ten prooi begint te vallen aan de smartphones zie je dat camerafabrikanten nieuwe markten zoeken en die veelal vinden in het hogere segment. Dat betekent tegelijkertijd ook dat veel camerafabrikanten  nu spijkers beginnen te slaan in hun eigen doodskist.

Want als ‘High End’ én de markt voor de échte fotografieliefhebber of (semi-)professional de toekomst is, dan betekent dat ook dat de markt nog eens zal halveren. Van 10 miljoen camera’s per jaar, zouden dat er binnen enkele jaren dan weleens minder dan 5 miljoen per jaar kunnen gaan worden.  Door je als camerafabrikant enkel te richten op de bovenkant van de markt zeg je dus eigenlijk tevreden te zijn met een kleinere volume en waarschijnlijk met minder omzet. Ik persoonlijk kan mij niet voorstellen dat de directeuren in Tokyo en de aandeelhouders van de camerafabrikanten heel gelukkig worden van de gedachte dat ze uiteindelijk flink minder gaan verdienen. 

Wat je dus ziet gebeuren is dat camerafabrikanten op zoek gaan naar hun eigen niche. Fujifilm denkt deze te vinden in de GFX, Canon, Nikon en Sony storten zich volledig op Full Frame en voor wat betreft Olympus, Panasonic en  Pentax lijkt het erop dat zij geen goede keuze kunnen maken.  Ik ben dus heel benieuwd welke strategie zij gaan volgen. Stilzitten en niets doen lijkt in deze snel veranderende markt in ieder geval de meest slechte keuze te zijn. Het probleem van een krimpende markt lost zich niet vanzelf op. Het feit dat een consument steeds meer keuzes moet maken, maakt het er ook niet eenvoudiger op. 


Mijn idee over de toekomst…

Wat mij in ieder geval duidelijk word als ik naar de markt kijk is dat beeldkwaliteit een belangrijk aspect zal blijven. Sterker nog de vraag naar een hogere beeldkwaliteit neemt alleen maar toe. Al is het alleen maar bedoeld als onderscheidend vermogen ten opzichte van die allesverstorende smartphone. 

Een ander probleem voor de camerafabrikanten is van een heel andere aard.
Dat probleem is namelijk gelegen in het gegeven dat fotografie als hobby voornamelijk wordt beoefend door mensen vanaf een middelbare leeftijd en dat ‘instappers’ in de fotografie steeds ouder lijken te worden. Als jongeren vooral smartphones kopen, betekent dat op de langere termijn dat er ook weinig aanwas is in de markt voor camera’s met verwisselbare objectieven. 

Zoals jullie wellicht weten ben ik jarenlang werkzaam geweest bij Philips, Sony en Wegener als productmanger en dat ik nu marketing- en communicatie advies geef aan MKB’ers en Multinationals. Wat ik gedurende mijn tijd als marketeer heb geleerd is dat het voor iedere organisatie – groot of klein – belangrijk is om te identificeren wat de consument ziet als grootste probleem. Dat probleem moet op een innovatieve wijze worden opgelost. 

Het probleem is namelijk niet dat er geen behoefte is aan kwalitatief goede fotografie-apparatuur, maar dat consumenten vaak belemmert worden in de mogelijkheden die het apparaat te bieden heeft. Het is niet gebruiksvriendelijk. Technologie en mogelijkheden die cameras te bieden hebben worden door de camerafabrikanten niet volledig benut (de combinatie smartphone en bedieningsmogelijkheden van hun camera’s is hier een zeer goed voorbeeld van). Tegelijkertijd zien veel camerafabrikanten niet in dat een camera werkt op basis van firmware en dat de consument hierin tekort wordt gedaan. In deze weet eigenlijk alleen Fujifilm haar klanten goed te bedienen. Haar ‘Kaizen’ filosofie zou door alle camerafabrikanten moeten worden opgepakt, want het brengt een hoop loyaliteit met zich mee. 

Omdat veel camerafabrikanten te weinig luisteren (een gemiddeld genomen typisch Japanse managementstijl) naar wat een consument écht wilt  zorgt dit ervoor dat camerafabrikanten losgeslagen wild zijn geworden die ten prooi valt aan de tech-industrie en smartphone makers. De betuttelende manier waarop camera’s zich van elkaar onderscheiden draagt zeker niet bij aan herstel van de markt. Geef die consument nu eens eindelijk wat hij wilt. Werk eens aan een vernieuwende manier van de bediening van een camera. Laat er eens een echte GUI specialist op los. Kijk eens écht naar het gebruiksgemak. Integreer vernieuwende functies ook eens écht in die app die met die camera kan worden gekoppeld. Zorg dat dit koppelen nu eens gewoon echt 1 – 2 – 3 werkt!

Maar nee! Tokyo luistert onvoldoende en dat is waarom de cameramarkt nog wel eventjes in het slob zal blijven zitten…

NAAR MIJN BLOG...