parallax background

Het spel op de ‘volformaat’ markt gaat nu écht beginnen!


Het spel op de ‘volformaat’ markt gaat nu écht beginnen!

Het zal weinigen ontgaan zijn dat Sony een nieuwe 61MP volformaat camera op de markt heeft gezet. Tegelijkertijd is het ook opvallend om te zien dat de komst van de A7R IV wel wat vroeg wordt aangekondigd. De camera wordt pas over een dikke twee maanden geleverd – en dat is niet geheel onverwachts. In totaal zijn er nu 6 verschillende spelers op de markt die spiegelloze ‘Full Frame’ systeemcamera’s aanbieden. Dat Sony juist nu deze aankondiging doet komt omdat er in deze tijd van het jaar eigenlijk weinig gebeurt. Wie nu een ‘grote’ aankondiging doet kan rekenen op veel aandacht van de media en heeft daardoor ook een grotere attentiewaarde.

De markt voor volformaat systeemcamera’s wordt bovendien steeds volwassener. Om dat aan te stippen kun je de komende tijd verwachten dat Sony in totaal 4 Full Frame camera’s in haar assortiment zal opnemen. Nikon en Canon tellen er momenteel ieder 2, maar ook daar is de verwachting dat dit aantal in de komende maanden zal worden uitgebreid naar ieder 4 volformaat systeemcamera’s. Panasonic zal het naar verwachting houden op 3 stuks en Sigma op één of twee modellen. Voor wat betreft Leica zal dat bij één of twee modellen blijven.

Wanneer we de standaard cyclus volgen dat een camera iedere 24 maanden een opvolger krijgt, dan betekent dat we vanaf nu bijna iedere maand wel te horen krijgen dat er een nieuwe ‘Full Frame’ systeemcamera wordt gelanceerd. Voor wat betreft de introductie van nieuwe objectieven kan dat aantal ‘nieuwtjes’ nog weleens verder oplopen.

Wat vooral opviel bij de aankondiging van de nieuwe Sony A7R IV is dat Sony zich deze keer wat minder hard op de borst trommelt. Meestal willen ze graag laten weten dat ze de markt domineren en dat ze op de een of andere manier wel ergens een ‘nummer 1’ in zijn. Een andere reden waarom Sony juist nu van zich laat horen is dat er in de maand september traditioneel veel aankondigingen zijn voor wat betreft foto-apparatuur. Door op dat moment nog een camera te introduceren kun je als fabrikant zo een beetje de markt verstoren en krijg je op dat moment opnieuw nog eens extra aandacht. 

Sony mag dan een grote speler in de markt voor systeemcamera’s zijn. We moeten tegelijkertijd niet vergeten dat als we de totale cameramarkt in ogenschouw nemen dat Canon en Nikon samen goed zijn voor 75% van het totaal aantal verkochte camera’s. Sony mag dus de grote trom slaan, maar eigenlijk is het niet eens zo’n hele grote speler. Ze zijn dus eigenlijk vooral luidruchtig. Sony is een beetje als een puber met een grote mond… en krijgt daardoor veel aandacht.

Tegelijkertijd zullen Canon en Nikon uiteindelijk niet met zich laten spotten. Ze hebben lang aan de zijlijn gestaan en ze hebben inderdaad een erg afwachtende houding aangenomen. Maar dat heeft vooral te maken gehad met het feit dat ze een ander (Sony en Fujifilm) de kosten hebben laten maken om een nieuw marktsegment volwassen te laten worden. Nu het zover is zullen Canon en Nikon zich gaan mengen in de strijd. Een strijd die overigens gevoerd wordt in een krimpende markt en dat betekent dat niemand er volledig ongehavend uit zal gaan komen. Ik verwacht dat de echte strijd in het najaar pas écht van start zal gaan als Canon en Nikon meer professionele camera’s zal gaan introduceren en nu ze een jaar de tijd hebben gehad om van hun grootste fouten te leren.

Lastiger is om in te schatten met wat voor soort camera’s Canon en Nikon van het najaar exact zullen komen. Dat heeft er onder andere mee te maken dat Sony geen volledige openheid geeft in welke sensoren er voor haar OEM klanten beschikbaar zijn. Naast het feit dat er een gerucht is dat Nikon ook gebruik zal gaan maken van de 60MP IMX455 sensor, is er ook nog een gerucht dat Nikon eventueel ook een nieuwe 36MP camera zal introduceren. Als we dan kijken naar de lijst met beschikbare sensoren, dan zien we deze er niet tussen staan. Maar datzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor de 45.2 Megapixel sensor die huist in de Nikon Z7.

Naar het schijnt zit Canon momenteel ook niet stil en zullen zij eindelijk komen met een volledig nieuwe generatie sensoren waar al jaren door vele Canon gebruikers op wordt gewacht. De huidige sensoren in de EOS M, R en RP zijn allemaal nog van een oudere generatie en de nieuwste generatie sensoren laten nog steeds op zich wachten. Zelf verwacht ik dat de nieuwere sensoren straks een enorme sprong naar voren zullen laten zien en pas dan zal het echt interessant gaan worden. We zullen pas dan zien in hoeverre Sony zichzelf technologie leider mag noemen. 

Hoe belangrijk sensor technologie ook is, veel belangrijker aan een camera is de ergonomie, het gebruiksgemak en de wijze waarop er eenvoudig door een menustructuur genavigeerd kan worden. Dit naast echt bruikbare features op een camera maken hoe ‘goed’ een camera werkelijk is. 

Waarom ik dat zeg?
Omdat 60MP slechts een 20% hogere resolutie is ten opzichte van 45MP. We hebben het uiteindelijk dan over een kleine duizend pixels in horizontale en verticale richting. Visueel zal het verschil tussen een opname gemaakt op 45MP of 60MP eigenlijk nauwelijks zichtbaar zijn. Het is een beetje hetzelfde idee als dat we zagen tussen de Fujifilm X-T2 en de X-T3. Een ander probleem dat een hogere resolutie met zich meebrengt is dat het vraagt om betere objectieven met een hoger oplossend vermogen. Je kunt je afvragen of de Sony objectieven met een kleinere lensmonding uiteindelijk wel voldoende zijn opgewassen voor die hogere resolutie. Onscherpte en vignetvorming, met name aan de randen van een opname kan daardoor nog weleens problematisch gaan worden. 

Je kunt bovendien stellen dat hoe hoger de resolutie wordt hoe minder ‘winst’ je er mee gaat behalen. Om die reden vind ik pixelshift technologie interessanter dan het aantal pixels waarover een camera beschikt. Door het toepassen van pixelshift kun je een hogere en betere resolutie behalen.

Los van dat alles kun je jezelf afvragen of 60 megapixel of meer vandaag de dag eigenlijk wel, of beter gezegd, nog nodig zijn. Waar vroeger in winkels nog op posterformaat werd afgedrukt worden al die beelden tegenwoordig weergegeven op grote 4K TV schermen. Een 4K TV is slechts 8,3 megapixels. De vraag naar grootformaat afdrukken neemt dus af, terwijl de vraag naar publicaties op 4K TV schermen groter wordt. Kortom alles boven de 40 of 50 megapixels is eigenlijk overkill. Pixels die je dus eigenlijk niet nodig zult hebben of die je uiteindelijk weg moet gooien omdat het eindresultaat getoond wordt op een scherm dat bestaat uit slechts 2160 pixels breed en 3840 pixels hoog. Nu zullen deze schermen de komende jaren uiteindelijk vervangen gaan worden door 8K UHD schermen, maar ook dan is de resolutie nog steeds niet groter dan in totaal 36 Megapixels. 

Hoe dan ook, maak je op voor meer aankondigingen. De komende maanden zullen behoorlijk interessant zijn omdat we dan ook nog cameranieuws te horen krijgen van in ieder geval Canon en Nikon. Dat betekent dat we de komende maanden in ieder geval nog minstens 3 nieuwe volformaat camera’s te zien zullen krijgen en een meervoud van aankondigingen op het gebied van objectieven. Ondanks dat het nu vakantietijd is, zullen de komende zes maanden bol staan van de nieuwigheidjes.

NAAR MIJN BLOG...