parallax background

Sony toont groei en krimp!

Sony is één van die bedrijven die graag spreekt over cijfertjes en omzet met haar aandeelhouders. Met het tonen van de jaarcijfers is dat zelfs meer dan ooit. In deze blog leg ik je uit wat dat betekent voor de camera-industrie.

Wat opvalt is dat Sony Digital Imaging haar eigen marktaandeel graag uitdrukt in harde euro’s en omzetcijfers. Waarschijnlijk omdat je dan niet hoeft te vertellen hoeveel camera’s je daadwerkelijk hebt verkocht. Enfin, Sony maakt in haar jaarcijfers de volgende claim:

  • 24% marktaandeel in de ILC (Interchangeable Lens Camera’s) markt. (vorig jaar 20%).
  • 23% marktaandeel in de ILC ‘lens’ markt (vorig jaar 19%)
  • 29% marktaandeel in de markt voor compactcamera’s (vorig jaar 26%)
  • Nummer 1 in de markt voor systeemcamera’s (geen cijfers genoemd).

Deze cijfers van Sony zijn dus gebaseerd op omzet, maar een écht vergelijk met andere cameramerken is niet mogelijk omdat Sony niet aangeeft hoef haar cijfers exact tot stand komen en wat wel en niet wordt meegenomen om tot haar marktaandeel te komen.

Bovendien zijn er geen gelijkwaardige cijfers beschikbaar van Canon en Nikon. Maar, het zal je niet ontgaan zijn Sony claimt in ieder geval de nummer één te zijn (in Euros) voor compactcamera’s en de nummer twee in marktaandeel te bezitten als het gaat om camera’s met verwisselbare objectieven. Tegelijkertijd zegt Sony dat de gehele cameramarkt is gekrompen met zo’n 7% terwijl zij is gegroeid.


Verschuiving in segmenten

Véél interessanter is echter dat binnen de Sony Digital Imaging groep de omzet uit foto camera’s nu groter is dan die van haar videocamera’s. Deze laatste markt (die van videocamera’s) liet een krimp zien van maar liefst 23%. Sony zegt daarin nu een marktaandeel te hebben van zo’n 29%.

Kortom: 24% van de foto cameramarkt vertegenwoordigt een omzet van 312 biljoen Yen (±256 miljoen euro), terwijl 29% van de markt van video camera’s een waarde vertegenwoordigt van 87 biljoen Yen (±71,5 miljoen Euro). Nu weet je gelijk waarom Sony haar E-Mount tegenwoordig gebruikt als de standaard lensmount voor haar professionele videocamera’s.

Een belangrijk ‘weetje’ is dat de smartphone business van Sony tegenwoordig onderdeel uitmaakt van de Sony Digital Imaging groep. Zoals je wellicht ook al eens hebt gehoord staat ook deze markt de laatste tijd erg onder druk vanwege de verzadiging die is opgetreden. Iedereen heeft reeds een ‘mobieltje’ en door de steeds hoger wordende kosten voor een smartphone blijven mensen hun oude telefoon steeds langer gebruiken. Dat heeft nogal wat gevolgen voor de smartphone markt, want de aantallen verkochte telefoons wordt niet groter en Sony verliest hier marktaandeel ten koste van andere concurrenten. Om die reden heeft Sony hier een bezuinigingsronde ingezet waarbij zij heeft aangegeven dat de operationele kosten binnen twee jaar met 57% moeten worden gereduceerd.


Het gevecht om de consument

De vraag is dus vooral hoe lang kun je winst blijven maken in een krimpende markt. Daar komt voor Sony nog bij dat zij sinds eind 2018 niet de enige camerafabrikant meer zijn die Full Frame systeemcamera’s te bieden heeft. Zowel Canon als Nikon richten zich nu ook op hetzelfde hogere segment camera’s. Dat betekent goed nieuws voor de consument, want dat gevecht zal zich uiten in lagere prijzen voor hun camera’s. En daarmee krijg je dus flink meer waar voor je geld.

Het is helaas niet mogelijk om een één op één vergelijk te kunnen trekken tussen Sony, Canon en Nikon omdat CaNikon haar cijfers op een andere wijze presenteert. Als we echter kijken naar de meest recente omzetcijfers, dan lijkt het erop dat Sony en Nikon voorlopig stuivertje hebben gewisseld voor wat betreft camera’s met verwisselbare objectieven.

Tegelijkertijd moeten we hier niet paniekerig over doen. Sony, Canon en Nikon hebben namelijk een gezamenlijk marktaandeel van ongeveer 85% in de markt voor camera’s met verwisselbare objectieven. Het enige dat we momenteel zien is dat de ‘drie’ grote spelers heftiger met elkaar in gevecht gaan om wie de grootste punt uit de taart mag hebben.
Laten we vooral niet vergeten dat zowel Nikon, Canon als Sony alle drie gewoon nog steeds winstgevend zijn en dat zelfs blijven ondanks hun pessimistische blik en voorspellingen op de toekomst.

Als lezer van mijn website weet je dat ik sterk geloof in merkentrouw en dat dit uiteindelijk ook het verschil zal maken. Je ziet sinds de komst van Canon en Nikon al een sterke afname in verkochte aantallen Sony systeemcamera’s, dat van 100% naar nu afgelopen maand naar minder dan 57% is gedaald. Sony verkoopt nog steeds de meeste systeemcamera’s, maar in vergelijk met het afgelopen jaar is duidelijk dat de komst van Canon en Nikon binnen dit marktsegment een behoorlijke impact heeft op de hegemonie die Sony had.

Tegelijkertijd is Canon volop aan het herstructureren en bezuinigt zij voornamelijk op programma’s die de onderkant van de cameramarkt vertegenwoordigen. Hieraan kun je zien dat Canon vooral in gaat zetten op camera’s uit het hogere segment. Iets soortgelijks zien we bij Nikon en het is ongetwijfeld ook de reden waarom er nog geen DX (APS-C crop) camera is uitgebracht in de Z-Serie. Alleen Sony lijkt vooralsnog nog te kijken naar de onderkant van de ‘amateur’ markt. 

Wanneer je als fabrikant je gaat richten op het hogere segment (camera’s van 1500 euro en meer), dan willen klanten van deze camera’s uiteraard ook het gevoel hebben dat ze de juiste keuze maken voor wat betreft ondersteuning. Dat ze deel uitmaken van een groep en dat ze serieus genomen worden. Het is dus belangrijk dat fabrikanten hun service op een hoger niveau zullen moeten trekken om de meer serieuze fotografen aan hun zijde te houden. Dat moet zich ook uiten in de ‘fun factor’. Vooral Olympus en Fujifilm hebben dit goed gezien, maar zij richten zich dan ook vooral op de onderkant van de markt en het is hun manier om zich te onderscheiden van de rest.

Vooral op dit vlak zie ik dat Canon en Nikon te weinig aandacht besteden aan het ‘plezier’ in het gebruik van een camera. Zij blijven zich maar richten op hun ambassadeursprogramma’s. Terwijl ‘kijk en doe dagen’ veel meer kunnen betekenen dan foto’s laten zien van de grote namen. De grote merken moeten op dit gebied het roer nog omgooien en meer aandacht gaan besteden aan het gegeven om klanten meer te betrekken bij hun producten. Want plezier en betrokkenheid is belangrijk om de consument tevreden te houden en om je marktaandeel te kunnen laten groeien.

Vooral als de markt krimpt is het belangrijk goed te luisteren naar wat de consument wil en om te doen wat je belooft. Een ding is zeker het zijn spannende tijden voor cameramarkt en groei komt niet vanzelf meer – Ook niet voor Sony.

NAAR MIJN BLOG...