parallax background

Afdrukken maken… Van megapixels tot ‘hoe groot kan ik printen’?


Afdrukken maken…

Van megapixels tot ‘hoe groot kan ik printen’?

Een van de vragen die ik vaak krijg, maar ook regelmatig terug zie op internet is; ‘Tot hoe groot kan ik printen?”. Mijn gebruikelijke antwoord is dat je jezelf daar geen zorgen over hoeft te maken en dat wanneer je geen fatsoenlijke afdrukken kunt maken met je reguliere printer thuis het niet aan je camera ligt. Misschien is dat antwoord een beetje te bot en te kort door de bocht. Om die reden is het misschien goed om een keer toe lichten waarom ik dit antwoord meestal geef.

Om deze materie wat beter uit te kunnen leggen moet ik helaas ook wat aannames doen. Mijn eerste aanname heeft te doen met de pixeldichtheid van de verschillende desktop printers die er tegenwoordig te koop zijn. Mijn observatie is dat alles dat geprint wordt met een pixeldichtheid van 288 DPI als zéér goed kan worden bestempeld. Afdrukken in een hoger aantal ‘Dots Per Inch (DPI)’, heeft geen meerwaarde meer, omdat de onderlinge pixels daarbij dan zo klein zijn dat deze niet meer individueel te onderscheiden zijn. Kortom, je kunt dus niet meer zien of een afdruk is gemaakt op een hogere resolutie.


Kijkafstand en resolutie

Aan de andere kant van het spectrum; alles dat je print op een resolutie die lager is dan 160 DPI is van dichtbij (50 centimeter of minder) van een mindere kwaliteit. Vanaf ongeveer 180 DPI wordt het steeds lastiger om individuele pixels van dichtbij te kunnen onderscheiden. Naarmate de kijkafstand groter wordt – en dat is meestal het geval bij een grotere afdruk – wordt dit probleem automatisch opgelost. De kijkafstand is dus zéér bepalend voor de perceptie van de kwaliteit van de afdruk!

De kijkafstand is ook belangrijk voor het bepalen van de benodigde resolutie. Een groot billboard van bijvoorbeeld 6 bij 4 meter wordt immers op een veel grotere kijkafstand bekeken dan een afdruk die is gemaakt op bijvoorbeeld een A3 formaat. Daardoor kan de afdruk resolutie van een billboard lager zijn, terwijl de afbeelding van een grote afstand toch scherp lijkt.  


Ezelsbruggetje

Er is ook een ezelsbruggetje om de kijkafstand van een afdruk te bepalen; De kijkafstand tot een foto is 3x de kortste zijde van de foto. Een afdruk van bijvoorbeeld 50×75 centimeter wordt dan dus over het algemeen gesproken bekeken op een afstand van ongeveer 1,5 meter.  Hoe groter de afstand tot de afbeelding, hoe minder details je zult zien en daarom kan worden volstaan met een lagere afdrukresolutie. 

  • Voor de perceptie van een scherpe afdruk is de volgende resolutie voldoende:
    • Tot 0,6 meter minimaal 220 DPI of beter gebruiken
    • Tussen 0,6 en 1 meter kan worden volstaan met een resolutie van 180 DPI.
    • Bij 1 tot 2 meter kijkafstand is een afdrukresolutie van 160 DPI voldoende.
    • Bij 2 tot 3 meter is een afdrukresolutie van 144 DPI voldoende.
    • Bij 3 tot 5 meter is een afdrukresolutie van 120 DPI voldoende.
    • Bij 5 tot 10 meter is een afdrukresolutie van 96 DPI voldoende.
    • Bij méér dan 10 meter kijkafstand volstaat een resolutie van slechts 48 DPI.

Als je een foto dus beoordeeld op de praktische kijkafstand, dan kun je foto’s dus behoorlijk groot opblazen. Heb je een camera van bijvoorbeeld 24 megapixels, dan kun je eenvoudig afdrukken op billboard formaat (6 x 4 meter). De afdrukresolutie hoeft dan slechts 48 DPI te zijn.

Dat lijkt natuurlijk heel weinig, maar bij een kijkafstand van 10 meter (en dat is best gebruikelijk voor een billboard) of meer zul je de afdruk dan toch visueel scherp waarnemen.
Een kleinere afdruk vraagt dus om een hogere afdrukresolutie dan een grote afdruk; de reden is dus gelegen in de kijkafstand om de volledige afbeelding tot je te kunnen nemen. Wil je een afruk maken op A4 formaat of kleiner, dan zit je dus al snel aan een afrukresolutie van 240 DPI of hoger.

Zoals al gezegd een hogere resolutie die hoger is dan 288DPI is ook weer niet noodzakelijk omdat de individuele pixels daarbij dan te klein worden om ze nog afzonderlijk van elkaar te kunnen onderscheiden.

“De kijkafstand is 3x de kortste zijde van de afdruk”


Wanneer je een foto (groot) wilt (laten) afdrukken is de resolutie van de camera tegenwoordig van minder groot belang. Met de meeste camera’s en zelfs met de camera in je smartphone kun je tegenwoordig vaak al behoorlijk grote afdrukken laten maken. De perceptie van de kwaliteit van de afdruk is dus vooral belangrijk in combinatie met de gewenste kijkafstand. Hoe dichter je bij de afdruk gaat staan om alle details goed te kunnen zien, hoe hoger de resolutie moet zijn. Maar als je gewoon op een normale manier de hele foto tot je wilt nemen dan volstaat de volgende resolutie voor de meeste afdrukformaten.

Formaat
Reguliere
kijkafstand
Minimale
afdrukresolutie 
(DPI = Dots Per Inch)
Beeldgrootte
Megapixels
10×15 cm
30 cm
288 DPI
1134×1701
1,9
20×30 cm
60 cm
240 DPI
1708×2835
4,8
40×60 cm
120 cm
180 DPI
2835×4252
12,1
60×90 cm
180 cm
160 DPI
5040×5670
28,6
80×120 cm
240 cm
144 DPI
4536×6804
30,9
180×120 cm
360 cm
120 DPI
8504×5670
48,2


Hoe bereken je de optimale afdrukresolutie?

Wanneer je een foto opent in bijvoorbeeld Lightroom, Photoshop of Capture One. Dan zie je vaak dat de fabrikant van je camera al een afdrukresolutie voor je heeft ingevuld. Canon heeft daar bijvoorbeeld 240 DPI ingevuld staan, terwijl Fujifilm bijvoorbeeld slechts 72 DPI gebruikt. 

Het getal dat door de camerafabrikant wordt gebruikt is arbitrair. Het is niet ter zake doende.
Wat telt is de resolutie van de sensor. Een 24 megapixels sensor telt een resolutie van 6000 pixels breed en is 4000 pixels hoog (24MP). Je hebt bij een 24 megapixel sensor dus altijd 6000 x 4000 pixels beschikbaar. 

Als je dus een afdruk wilt maken op laten we zeggen een  afdrukresolutie van 300 DPI (300 druppels inkt per inch), dan kan de afbeelding dus op 6000 / 300 = 20 inch worden afgedrukt.

1 inch = 2.54 centimeter

20 inch is dus 50,8 centimeter breed. De hoogte wordt dan dus 4000 / 300 = 13,3 inch, ofwel 33,85 centimeter. Een afdruk van 300 DPI wordt dan dus 50,8 x 33,85 centimeter groot.

Wil je dus een afdruk laten maken van bijvoorbeeld 80 bij 120 centimeter dan betekent dat dus dat de minimale kijkafstand bij deze resolutie gemiddeld genomen zo’n 2,4 meter afstand zal zijn (3x de kortste zijde).

Tegelijkertijd komt 80 centimeter overeen met 31,5 inch en 120 centimeter met 47,24 inch. Je hebt 6000 pixels aan de lange zijde beschikbaar en 4000 pixels aan de korte zijde. We delen dan dus 6000 / 47,24 en zien dan dus dat de afdrukresolutie voor deze afbeelding dan maximaal afgedrukt kan worden met een afdrukresolutie van 127 dots per inch (DPI).

Bij een kijkafstand van 3 tot 5 meter hebben we voldoende aan een afdruk die is gemaakt met 120 dots per inch. In dit geval is de kijkafstand iets korter (2,40 meter), maar de resolutie ook weer ietsjes hoger (127DPI). Kortom; het is dus mogelijk om met een camera die beschikt over 24 Megapixels een afdruk te laten maken van zo’n 80 x 120 centimeter. Uiteraard moet je dan geen perfecte perceptie van scherpte verwachten, maar over het algemeen genomen zal ook niemand een afdruk van dit formaat als onscherp ervaren bij deze kijkafstand. 


Afdrukformaten en afdrukcentrales

Omdat veel afdrukformaten niet exact overeenkomen met de standaard beeldverhouding van de sensor van (meestal) 3:2, zul je heel vaak de afbeelding moeten bijsnijden tot een passend fotoformaat.

Een afdrukformaat van 10 x 15 centimeter gaat dus vaak gewoon goed. Maar wil je nu een iets grotere afdruk van bijvoorbeeld 13 x 19 centimeter dan is dat niet meer overeenkomstig de beeldverhouding van de sensor. In zo’n geval zul dus concessies moeten doen en de foto zelf zo bijsnijden dat de verhouding weer kloppend is voor het gewenste afdrukformaat.

Wanneer je een afdruk laat maken bij een afdrukcentrale is het dus heel belangrijk om goed op te letten dat je de foto in de juiste afdrukverhouding aanlevert. Een afdrukcentrale snijdt namelijk meestal niet automatisch ‘schoon’. Het gevolg daarvan is dat je dan randen om de foto krijgt. Meestal aan de boven en onderkant. Dat kan dan weer problematisch zijn bij het inlijsten en je houdt er dan een hele lelijke afdruk aan over. 

Als je al weet welk afdrukformaat je later de afbeelding wilt gaan (laten) afdrukken, dan is het verstandig om hier al bij het bewerken van de foto in Lightroom, Capture One of Adobe Photohop al rekening mee te houden. Maak dan bijvoorbeeld een virtuele kopie van de bewerkte opname en snijdt deze dan bij tot de juiste verhouding. Als je bijvoorbeeld weet dat de afdruk 70 bij 105 cm groot moet worden, dan vul je een afsnijd verhouding in van 70 x 105. Zo maak je dan vooraf al de juiste uitsnede voordat je de foto exporteert en opstuurt naar je printer of de afdrukcentrale.

Om het je gemakkelijk te maken heb ik hieronder een tabel gemaakt met de meest voorkomende papierformaten en sensor resoluties. Je kunt dan snel zelf zien tot hoe groot je ongeveer maximaal kunt printen en de afdrukkwaliteit zien die je kunt verwachten. In de berekeningen zitten wat kleine afrondingsverschillen voor wat betreft de resolutie.

SENSOR10×15 cm
13×18 cm
30×20 cm
45×30 cm
60×40 cm
60×90 cm
70×105 cm
80×120 cm
4MP
2464×1632
416 347208139104695952
6MP
3008×2000
508424254169127847263
8MP
3504×2336
592494296197148988474
10MP
3872×2592
6555463272181631099381
16MP
4896×3264
828690414276207138118103
18MP
5232×3516
885737443295221147126110
21MP
5616×3744
950792475316237158135118
24MP
6000×4000
1015846508338254169145127
26,2MP
6240×4160
1055880528352264176150132
36MP
7360×4912
12451038623415311207178155
45,4MP
8256×5504
13961164699465349233199174
51MP
8256×6192
13961164699465349233199174
102MP
11648×8736
19701642986657493328281246

De bovenstaande getallen zijn afgerond. Het zal je misschien ook opvallen dat ik de langste zijde heb genomen om te komen tot de maximale afdrukresolutie. Mijn aanname daarbij is dat je de afbeelding gaat bijsnijden, maar waarbij je de langste zijde wilt behouden.

Wat valt je op?

Inderdaad dat je met de meeste printers die je thuis gebruikt gewoon op ieder formaat kunt afdrukken, waarbij het niet uitmaakt wat de resolutie van je camera is. Zelfs afdrukken van je smartphone zal je nog goede en bruikbare afdrukken opleveren. Zelfs met een 24 Megapixel camera kun je (zeer) goede afdrukken maken tot ongeveer A2 formaat (±60x40cm). Bij dergelijk grote afdrukformaten heb je het al over semi-professionele printformaten. Dat is dus ruim voldoende voor de meeste camera gebruikers.

Wanneer je twijfelt of een iets hogere afdrukresolutie wilt gebruiken kun je een afbeelding vóór het afdrukken vergroten tot ongeveer 120% van het originele formaat zonder dat je daarbij enige vertekening of degradatie van de beeldkwaliteit zult zien. Dat gaat ook op voor camera’s met een lagere resolutie sensor.

Een camera met bijvoorbeeld een 16 megapixel sensor (4896 x 3264) pixels kun je dus zonder bezwaar vergroten tot 5875×3916 pixels (± 23 Megapixels). Dat betekent dat je zelfs met een 16 Megapixel camera toch een afdruk kunt maken van ongeveer 60 bij 90 centimeter!
Oké…. Ik hoor het volgende bezwaar al aankomen: Hoe zit het dan met ruis en andere zaken die de beeldkwaliteit negatief beïnvloeden?


Wat kan een afdruk negatief beïnvloeden?

Toegegeven er zijn bepaalde zaken waar je op moet letten en die de kwaliteit van een afdruk kunnen beïnvloeden, maar ze zijn meestal niet zozeer camera specifiek, dan wel opnamespecifiek. Wat ik daarmee wil zeggen is dat een optimale belichting van het onderwerp belangrijker is dan de resolutie van de sensor. Dus als je ergens gaat fotograferen waarvan je weet dat je daar later ook een afdruk van wilt (laten) maken, dan is het belangrijk om in ieder geval ook de volgende dingen in je achterhoofd te houden.


Ruis veroorzaakt door een hoge ISO instelling;

Op het moment dat je de ISO instelling op je camera instelt op ongeveer 3x de basis ISO instelling  kun je er van uitgaan dat ruis in een opname zichtbaar zal worden en dat dit dus kwaliteitsverlies van een opname betekent. Het is een beetje afhankelijk van de camera die je gebruikt in hoeverre ruis zichtbaar wordt en hoe snel dat zichtbaar zal worden. Over het algemeen genomen kun je zeggen dat een APS-C camera eerder ruis zal opleveren dan een camera met een full frame sensor, maar een hele hoge resolutie full frame camera hoeft ook weer niet beter te zijn dan een APS-C camera. Het ligt allemaal net even genuanceerder. Als je het een beetje kort door de bocht neemt kun je zeggen dat de individuele pixelgrootte bepalend is voor de hoeveelheid ruis. 

Heb je een opname gemaakt waarin je helaas gedwongen werd om een hogere ISO instelling te gebruiken dan dat je van plan was om te gebruiken, dan kun je natuurlijk wat ruisonderdrukking toepassen. Maar met het toepassen van ruisonderdrukking verlies je details in je opname. Beter is het om in zo’n situatie de afbeelding juist weer wat te verkleinen. Bij het verkleinen van een opname worden details juist scherper weergegeven én doordat er meer ‘goede’ pixels dan slechte pixels aanwezig zijn in een opname die is gemaakt op een hogere ISO waarde zul je zien dat het verkleinen van de foto een perfecte manier is om ruis effectief te onderdrukken. Het betekent uiteindelijk wel dat je de foto dan wat kleiner zult moeten afdrukken.


Slechte belichting

Een andere oorzaak waarom een afdruk soms niet zo is dan je had gehoopt is doordat de opname in eerste instantie al niet goed belicht is geweest.  Een goede belichting van de opname is cruciaal voor het verkrijgen van een mooie afdruk. Een slechte belichting is namelijk van invloed op het dynamisch bereik van je camera. Wanneer je dus schaduwen moet ophalen, of heldere delen moet terugbrengen, dan betekent dat automatisch dat je afbreuk doet aan het totale dynamische bereik van de opname.


Slechte techniek

Wanneer ik praat over ‘slechte techniek’ heb ik het niet over je apparatuur, maar hoe jij je apparatuur bedient. Fotografeer je bijvoorbeeld een landschap uit de hand, dan zal dat van negatieve invloed zijn op het resultaat. Voor dergelijke opnames die min of meer een statisch onderwerp bevatten kun je beter gebruik maken van een statief. Wanneer je gebruik maakt van een statief is het weer handig om te fotograferen door middel van een afstandbediening en niet door het zelf indrukken van de sluiterknop. Iedere beweging die jij of je camera maakt kan van invloed zijn op de scherpte van de opname en daarmee op het resultaat. Beschikt je camera over EFCS (Electronic Front Curtain Shutter), dan is het verstandig die te gebruiken boven de reguliere sluiter. Tenzij het onderwerp snel beweegt of een sluitertijd noodzakelijk is die sneller is dan ongeveer 1/2000e seconde. Een scherpe opname vraagt dus ook om een goede discipline, kennis en techniek van de fotograaf.


JPEG artifacten

Stel je camera in op de hoogst mogelijke resolutie en wanneer je JPEG fotografeert, gebruik dan zo’n min mogelijke compressie. Meestal is de instelling ‘fine’ of ‘fijn’ de juiste keuze als het gaat om de JPEG instellingen. Beter nog, fotografeer gewoon in RAW, dan ben je niet afhankelijk van wat de camera je voorkauwt.


Verkeerde papierkeuze / slechte inkt

Het komt ook nog weleens voor dat – zeker wanneer je thuis print – je de verkeerde papierkeuze gebruikt of dat je printer zelf de beperkende factor is. Een printer met bijvoorbeeld slechts 4 inkt tankjes zal je nooit een afbeelding geven die professioneel oogt. Daarvoor is een printer nodig die minimaal 7 of meer inkttanks bevat. Daarnaast is het belangrijk dat je voor de printer en het papier het juiste profiel hebt gekozen. Een goede leverancier van papier zal ook voor iedere printer een apart kleurprofiel aanbieden. Zo’n kleurprofiel is belangrijk om de juiste kleuren te reproduceren zoals jij die ook op je computer ziet.

Monitor calibratie – een absolute noodzaak als je zelf wilt gaan printen
Slechte beeldcalibratie.

Dat brengt mij gelijk ook bij het volgende probleem; wie thuis goede afdrukken wilt maken moét ook zijn beeldscherm en computer calibreren! Doe je dat niet, dan zul je nooit een goede afdruk maken die lijkt op wat je op het scherm ziet. Veel moderne monitoren staan veel te helder afgesteld. Op je computer zie je dan mooie details in bijvoorbeeld wat meer donkere partijen op de foto, of zie je juist ook detaillering in hele heldere partijen. Wanneer je dan afdrukt dan zul je zien dat al die detaillering die je op je computer zag ineens niet meer zichtbaar is op de afdruk. Die donkere partij voor details is dan een zwarte vlek en die bruidsjurk met al die details ineens een witte waas. Door je computer goed te kalibreren en de juiste drivers en kleurprofielen te gebruiken  kun je deze problemen grotendeels voorkomen en is het écht mogelijk om een afdruk te maken zoals je die ook op je scherm ziet. Écht waar!


Verkeerd kleurprofiel gebruikt.

Het komt nogal eens voor dat iemand een afdruk laat maken die vervolgens ‘vlak’ en ‘grauw’ terugkomt. De afbeelding die je terug hebt gekregen is dan totaal niet van wat je ervan had verwacht. Vrijwel altijd liggen dergelijke problemen aan het verkeerd gebruik van de kleurruimte waarin je de foto hebt bewerkt óf waarin je de foto hebt aangeleverd.

Je hebt vast weleens gehoord dat ‘Adobe RGB (aRGB), de béste kleurruimte zou zijn om in te werken. Ja, in theorie klopt dat wel en heb je bij het gebruik van Adobe RGB héél veel meer kleuren tot je beschikking. Maar wat je misschien niet weet is dat 11 van de 10 printlabs (eigenlijk iedereen dus….) – waaronder ook bijvoorbeeld ProfotoNet – géén gebruik maken van Adobe RGB als kleurruimte voor het printproces. Vrijwel ieder professioneel printlab en de meeste consumentenprinters maken namelijk gebruik van het meer gangbare en reguliere sRGB. Inderdaad een kleinere kleurruimte, maar wel één die de defacto standaard is en voor flink minder problemen zorgt.

Die ‘grauwe’ en ‘saai’ ogende foto die je hebt terug gekregen wordt veroorzaakt doordat je waarschijnlijk hebt aangeleverd in Adobe RGB. In de door jou aangeleverde foto worden dan kleuren gebruikt die buiten het kleurspectrum van sRGB vallen. Die kleuren worden dan niet afgedrukt, of ze worden door het printlab dan verkeerd geconverteerd van Adobe RGB naar sRGB. Dat resulteert dan dus in een grauwe en saai ogende foto.

Zonde! Want dit probleem is eenvoudig te voorkomen. Bijvoorbeeld door gewoon te werken in de ‘no-nonsense’ sRGB kleurruimte. Oké, je hebt wat minder kleuren tot je beschikking tijdens het bewerken van de foto, maar de afbeelding die je terug zult krijgen zal nu wel veel meer op hetgeen lijken dan wat je hebt aangeleverd..

Adobe RGB is alleen geschikt als je alles van A tot Z in de hand houdt en waarbij je gebruik maakt van een professionele printer die beschikt over minimaal zeven inkt tanks. Print je niet zelf, of heb je zo’n printer niet? Werk dan gewoon in sRGB. Het scheelt je een hoop teleurstellingen.


Verkeerde verscherping toepassen

Nog een probleem dat ik regelmatig voorbij zie komen is dat er een verkeerde verscherping wordt toegepast.  Wanneer je ook maar enige ‘halo’ ziet rondom kleine details weet je dat je te ver bent gegaan in het verscherpen van de opname. Zo’n halo (een randje) zie je dan geheid ook terug op de afdruk die je wilt maken. Je kunt dus vaak beter te weinig dan teveel verscherping op een foto toepassen.


Terug naar de kern van de zaak

Wanneer je dus geen rare dingen doet met de belichting van een opname, geen verkeerde techniek gebruikt of wanneer je keurig je apparatuur op orde hebt dan is het dus mogelijk om met vrijwel iedere camera – ongeacht de resolutie – een prachtige en scherpe afdruk te maken. Desnoods maak je daarbij gebruik van een stitching techniek door bijvoorbeeld meerdere opnames te maken en deze te overlappen, om zo een grotere sensor te emuleren. Achteraf voeg je dan die verschillende foto’s in Adobe Photoshop weer samen tot één foto. Zo kun je dus ook met je Fujifilm X-T1 net zulke mooie foto’s maken dan met bijvoorbeeld die GFX 100 die bijna 20x zoveel kost. 

Natuurlijk een camera met een hogere resolutie neemt je dan wat extra werk uit handen, maar wat ik maar wil zeggen is dat je niet altijd per definitie de duurste apparatuur nodig hebt om een goede opname of een goede afdruk te kunnen maken. Met de juiste techniek en kennis kom je ook een heel eind, en soms zelfs verder dan die ‘pro’ die hierover nooit echt heeft nagedacht, omdat zijn apparatuur hem daarin ‘lui’ maakt…

Laat je dus niet gek maken door de megapixelrace, medium format or whatever 100 megapixel camera er ook op de markt is. Meer pixels maakt je niet gelukkiger en de meesten onder ons hebben ondertussen méér dan voldoende pixels beschikbaar op hun camera voor hetgeen ze over het algemeen ooit écht nodig zullen hebben.

Aan heel veel megapixels heb je dus ook alleen maar wat als je héél gespecialiseerd werk doet. Zélfs als je professioneel fotografeert zul je zien dat er zelfs in de commerciële wereld nauwelijks nog behoefte bestaat om in Medium Format te fotograferen of dat een resolutie hoger dan 50 Megapixels noodzakelijk is. 

Ik durf zelfs wel zover te gaan dat zelfs een smartphone tegenwoordig voor heel veel mensen meer dan voldoende is. Zelfs als je daarbij grotere afbeeldingen wilt laten printen. Vandaag de dag is 16-24 Megapixel de norm. Mijn verwachting is dat met de komst van 4K en binnenkort 8K monitoren er nog een kleine verschuiving is van 24 tot 36 megapixels. Maar alles daarboven zal voor lange tijd niet echt noodzakelijk zijn.

Beeldschermen nemen de rol van traditionele ‘large format prints’, ofwel afdrukken op grootformaat of posterformaat grotendeels over. Zelfs langs de snelweg worden de grote billboards nu vervangen door grote LCD schermen. In de winkel zie je steeds minder posters hangen, maar wel steeds meer grote TV schermen. Die beeldschermen zijn stuk voor stuk 4K UHD schermen. Kortom; Deze grote beeldschermen hebben een resolutie van slechts 3840 x 2160 pixels; Dat is krap aan een resolutie van 8,3 Megapixels. 

Je camera upgraden van bijvoorbeeld 24 megapixels naar méér is dus niet direct noodzakelijk! Bovendien heeft een wat lager aantal megapixels het grote voordeel dat ruis beter onder controle te houden is dan bij camera’s met meer megapixels. Zo kunnen meer megapixels op je sensor dus ook tegen je gaan werken, of schiet je er uiteindelijk weinig mee op.


Van plan om je camera uiteindelijk te upgraden naar ‘Medium Format’?

Think twice – de resolutie is veelal niet nodig en de kosten die je ervoor moet maken haal je er niet snel uit! Zelfs voor het maken van grote afdrukken heb je de resolutie die deze camera’s je te bieden hebben niet echt (meer) nodig! Jouw camera biedt je nu al meer dan voldoende pixels en je kunt er vrijwel alles mee wat je hartje jou al begeert. Zelfs het maken van afdrukken in grootformaat.

NAAR MIJN BLOG...