Verhoog je ROI: Waarom Content Marketing de Beste Investering is voor je Onderneming
De Bedrijfswebsite is Dood… Lang leve de Website.
Heeft de digitale revolutie de manier waarop je kijkt naar een merk veranderd?
Dat is een vraag die leeft onder veel merken, omdat traditionele marketingtechnieken steeds verder onder druk komen te staan. Door een informatie overload is het voor hen steeds moeilijker om hun publiek te bereiken.
De noodzaak voor merken om zich aan te passen aan deze nieuwe veranderde omstandigheden is dan ook groot. Want, het blijft voor iedere marketing-afdeling een noodzaak om op een betekenisvolle wijze te communiceren met je publiek. Dit betekent dat het tijd wordt voor een fundamentele verschuiving in over hoe we denken over marketing engagement.
Dit Artikel in 30 Seconden.
Gemiddelde Leestijd
van het Volledige Artikel:
Storytelling: Het Hart van Jouw Merk
Wat maakt jouw merk uniek? Dat is een vraag die iedere marketeer zich steeds opnieuw zou moeten stellen. Iedere dag opnieuw.
Niet langer gaat marketing over het product of de dienst die wordt geleverd, maar gaat het om het verhaal erachter. Een merk is verworden tot een emotie. En dat vergt een verhaal waarmee het publiek dat je bedient zich moet kunnen vereenzelvigen.
Nike is hier een goed voorbeeld van. Zij hebben eenvoudige sneakers getransformeerd in een symbool van rebelse zelfexpressie. Het verhaal van Nike gaat dan ook niet over de schoen, maar over de mensen die ze dragen.
Wanneer jij als merk ook zoiets wilt, dan zul je moeten beginnen door goed te luisteren naar je publiek. Wat willen zij van jou? Wat houdt hen bezig en waarom kopen ze jouw product?
Het verhaal dat jij wilt gaan vertellen met jouw merk, zal op die vragen moeten antwoord moeten geven. Het moet overigens wel een ‘echt’ verhaal zijn. Iets dat echt jouw merk en jouw organisatie ook echt weerspiegelt.
Content als Ruggengraat van Jouw Merkstrategie
De volgende stap in dit proces is het omzetten van jouw merkverhaal in een concrete strategie. En, dat is een kunst op zich. Want, dit betekent dat je moet gaan nadenken hoe je jouw merkverhaal moet gaan vertalen naar content die je publiek moet overtuigen.
Een sterke contentstrategie moet beginnen met heldere, en duidelijke doelstellingen. Wat wil je bereiken met de content die je wilt gaan produceren?
Wil je de merkbekendheid vergroten? Klantloyaliteit opbouwen, of is het iets anders?
Belangrijke vragen waar je eerst het antwoord op moet weten te vinden voordat je verder kunt gaan. Want pas nadat je weet wat jij met jouw content wilt bereiken kun je content gaan maken die gericht is op deze doelen.
Het is tegenwoordig bovendien belangrijk om goed contact te onderhouden met je publiek. Je moet weten wie het is om waarde aan je content te kunnen toevoegen. Om content te maken die beklijft zul jij je als merk dus moeten durven inleven in je publiek, zodat je aansluiting vindt in hun leefwereld.
Bedenk wat jouw merk uniek maakt en gebruik dat onderscheidende element in je merkverhaal. Misschien is dat een bijzondere producteigenschap, of juist een bijzondere beleving dat jouw merk ‘anders’ maakt.
Wat maakt dat Apple gebruikers zo uiterst tevreden zijn over hun producten, ondanks de beperkingen die aan de gebruikers wordt opgelegd? In het geval van Apple is de reden dat hun producten altijd werken zoals je verwacht. Zonder zorgen en zonder dat je veel technische kennis nodig hebt, kun je hun producten eenvoudig en snel bedienen. Die beleving is wat Apple producten doet verkopen.
De Klantreis: Jouw Route naar Betere Engagement
Om goede content te maken die aansluit op de leefwereld van jouw publiek, moet je de reis die de klant doormaakt goed begrijpen. Iedere stap in de klantreis vergt namelijk een net even ander soort content.
De klantreis bestaat, zoals je weet, uit verschillende fasen: bewustwording, overweging, beslissing en nazorg.
In iedere fase van deze reis heeft jouw klant andere behoeften en andere vragen.
Bij bewustwording gaat het om het trekken van de aandacht. Dat doe je bijvoorbeeld met informatieve en inspirerende content. Dit is het moment waarop jij jouw merk introduceert om een eerste indruk achter te laten.
De volgende stap in deze reis is het moment waarop je wilt laten zien hoe jouw product of dienst het leven van de klant kan verbeteren. Het doel hier is om te worden overwogen als serieuze kandidaat.
Deze fase vraagt om meer gedetailleerde informatie, waarbij je moet denken aan klankverhalen en gedetailleerde productbeschrijvingen. Met als doel, dat jij een product of dienst hebt die een oplossing biedt voor het ‘probleem’ van de klant.
Alleen de serieuze kandidaten komen in aanmerking voor de volgende fase in de klantreis; de beslissingsfase. Dit is het moment waarop je klant besluit om tot actie over te gaan. In deze fase zijn promoties, productdemo’s en kortingsacties zoals cashbacks zeer effectief.
Je wilt hier jouw klant het gevoel geven dat zij de juiste keuze gaan maken. Alle acties in deze fase zijn erop gericht om de ‘trekker’ over te halen, zodat je klant tot aanschaf overgaat.
Maar na aankoop van het product ben je er nog niet. Nu volgt een andere zéér belangrijke fase; de nazorg. Nu is de tijd aangebroken om te zorgen voor een langdurige relatie. In deze fase van de klantreis gaat het om het leveren van een klantenservice, follow-up content en het aanbieden van loyaliteitsprogramma’s.
Door je content aan te passen aan de fase waarin jouw klant zich bevindt kun je een betere relatie opbouwen met jouw publiek.
Kwalitatieve Content: Het Geheim van Duurzaam Succes
Een grote uitdaging en één waar veel bedrijven mee worstelen, is in het vinden van de juiste balans tussen de kwaliteit en de kwantiteit van de content.
Aan één kant ondervinden veel marketeers druk om continu nieuwe content te moeten produceren om zo zichtbaar te blijven, terwijl het bovendien belangrijk is om de aangeboden content ook nog eens van een hoge kwaliteit te houden. De vraag die bij veel marketingafdelingen speelt is dan ook; Hoe vind je de balans?
Een strategie is om je te richten op tijdloze content die ook over een lange termijn waardevol blijft. Het maakt dan dus niet uit wanneer deze content wordt geconsumeerd, zolang deze content maar relevant blijft. Dit betekent wel dat je content moet maken die over een langere periode zijn waarde behoudt, waardoor de druk om continu nieuwe content te moeten produceren afneemt.
Een andere benadering is om gebruik te maken van ‘content repurposing’. Hierbij maak je gebruik van bestaande content die je steeds hergebruikt voor andere middelen in een ander formaat. Een blogpost kan bijvoorbeeld worden omgezet in een video, of in een infographic.
Ook kun je delen hieruit bijvoorbeeld hergebruiken in posts op social media. Zo maximaliseer je de waarde van je inspanning zonder in te hoeven leveren op de kwaliteit van je content.
Het is ook belangrijk om de productie van je content te stroomlijnen. Dat kan door duidelijke richtlijnen en processen op te zetten, waardoor het eenvoudiger wordt om consequent kwalitatieve content te kunnen produceren.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
Het Succes van Jouw Content Meten: Hoe en Waarom
Hoe weet je of alle inspanningen die je verricht, ook écht effectief zijn? Het meten van het succes van je content als marketeer kan soms aanvoelen alsof je verdwaalt bent in een doolhof. Om je weg te vinden zul je de juiste Key Performance Indicators (KPI’s) moeten opstellen.
Een veelgebruikte KPI is het meten van het verkeer op je website. Dit geeft je namelijk inzicht in hoeveel mensen je weet te bereiken met jouw content. Maar het gaat daarbij uiteraard niet alleen om de aantallen, maar vooral om de betrokkenheid. Hoe lang blijven je bezoekers op jouw pagina’s? Wordt er door de bezoeker nog meer informatie verschalkt en laat je bezoeker nog een reactie achter?
Andere veelgebruikte KPI’s kunnen je Social Media statistieken zijn. Hierbij kijk je bijvoorbeeld naar hoeveel keer jouw content is gedeeld, en het aantal likes of reacties. Deze gegevens kunnen een indicatie geven hoe jouw content aansluit bij jouw publiek.
Ook de conversieratio’s zijn uiteraard belangrijk om te meten. Het bepaalt immers de impact van je content op je bedrijfsresultaten. Dat kan gaan om het aantal downloads van bijvoorbeeld een whitepaper tot het aantal verkopen dat direct kan worden gekoppeld aan een specifieke contentcampagne.
Voor ieder merk en organisatie is het belangrijk om je KPI’s regelmatig te meten en te analyseren. Je kunt ze namelijk prima gebruiken om je contentstrategie bij te sturen of om deze te verbeteren.
Toekomstbestendige Merkstrategie: Wat Staat Er Voor de Deur?
De toekomst van contentmarketing is dynamisch en vol mogelijkheden.
Eén ding is zeker: de trend om als bedrijf uniek te zijn én om een goed ‘eigen’ verhaal te hebben dat aansluiting vindt bij hun publiek, zal blijven groeien. Steeds meer merken zullen content moeten gaan maken die het merk verbindt met de waardes van het publiek dat zij bedient.
Een andere belangrijke ontwikkeling is om je klant steeds beter te begrijpen. Je moet weten wat er bij hem/haar speelt en bedrijven en organisaties zullen steeds meer moeten personaliseren.
Bij het analyseren en optimaliseren van klantgegevens zal Kunstmatige Intelligentie (AI) en Machine Learning een steeds belangrijkere rol gaan innemen. Deze zal ervoor moeten zorgen dat betrokkenheid en de effectiviteit van campagnes wordt vergroot.
Voor organisaties en bedrijven wordt het bovendien steeds belangrijker om flexibel te zijn, waardoor zij zich snel kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden. Het regelmatig evalueren en bijstellen van je contentstrategie is bovendien belangrijk om in te kunnen blijven spelen op de snel veranderende markt.
Innovatie en creativiteit blijven de sleutels tot succes voor een succesvolle uitvoering van je content marketingstrategie. Ben jij er klaar voor om deze uitdaging aan te gaan?
Laat GregTheulings je helpen, van plan tot uitvoering.
Woordenlijst:
-
- Contentmarketing: De strategie van het maken en verspreiden van waardevolle, relevante en consistente content om een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden.
- Storytelling: Het gebruik van verhalen om een boodschap over te brengen en een emotionele connectie met het publiek te bewerkstelligen.
- Klantreis (Customer Journey): De complete ervaring die een klant heeft met een merk, van eerste bewustwording tot aankoop en daarna.
- KPI's (Key Performance Indicators): Meetbare waarden die aangeven hoe effectief een bedrijf zijn doelstellingen bereikt.
- Contentstrategie: Een plan voor het maken, publiceren en beheren van nuttige en bruikbare content.
- Authenticiteit: Echtheid en geloofwaardigheid van een merk in zijn communicatie en acties.
- Engagement: De mate van betrokkenheid en interactie die gebruikers hebben met merkcontent.
- Personalisatie: Het aanpassen van content aan de specifieke behoeften en voorkeuren van individuele gebruikers.
- Repurposing van Content: Het hergebruiken van bestaande content in nieuwe formats of kanalen.
Terwijl jij een 'Bakkie' Doet, Schenken Wij Je een Verhaal!
Dompel jezelf onder in de wereld van storytelling, contentcreatie en SEO met onze nieuwsbrief. Ontvang met iedere slok koffie verse inzichten, smeuïge tips en de laatste trends rechtstreeks in je inbox.
Ontdek hoe wij jouw verhalen en online aanwezigheid naar een hoger niveau kunnen tillen. Schrijf je nu in op onze nieuwsbrief en geef je koffiemoment een extra dosis inspiratie.